|
Post by Isabella on Feb 28, 2013 5:27:59 GMT -5
Tänne voi hevosen omistaja kirjoitella päiväkirjaa, hoitotarinoita tai mitä ikinä haluaakaan.BWB-o. Risky Dragon, 160cm, VaB omistaja Vera Näin Isabella kertoo ratsuko(i)sta..Mistä näitä päättömiä hirviöhevosia oikein tulee?! Ensin Hanaon ja sitten Dragon. Toivottavasti tallipojat ymmärtävät pitää nämä tonniponit erillään, voi tulla pian kallis lasku. Dragon on kaikesta huolimatta tosi kivannäkönen miljoonaratsu, tiedä sitten mihin ratsukko vielä pääsee. Vera muistuttaa aika paljon bffääni Lunaa, tosin vähän neitimäisempänä versiona. Mistä lie saanut rahansa kaikkeen, en ole ikinä kuullut tytön pyytävän keltään mitään (paitsi paskan lappaamista - se on ymmärrettävää). Kerätyt pisteet+ 3p. tarinasta + 1p. keskustelun aloituksesta puskaradiossa
|
|
vera
New Member
|
Post by vera on Feb 28, 2013 6:27:10 GMT -5
Saavun hienolla urheilu autollani De Luxen pihaan, joku vilkaisee minuun päin, mutta täällä ollaan totuttu suuremman hintaluokan autoihin joten minua vain vilkaistaan eikä jäädä tuijottamaan kuten yleensä. Tällä tallilla ei edes merkkivaatteitani tuijoteltu, tai naamaani koristavaa meikkiä, sillä sehän on täällä arkipäivää! Koska olen ensimmäistä kertaa De Luxessa niin on yksi tallipojista ilmeisesti määrätty esittelemään tilat minulle. Poika esittäytyy Eerikiksi, mutta en minä sitä enää kohta muista, sillä tiloissa ja ihmisissä on niin paljon oppimista että hyvä kun oman nimeni muistan.
Kun esittely kierros on päättymässä niin hevoskuljetusauto jyrryyttää pihaan, eli orini Risky Dragon saapuu! Pihaan on kerääntynyt ihmisiä, suuri osa rikkaita tai rikkaan perheen lapsia, se näkyy heidän vaatteistaan. Varoitan, "Pysykää vähän kauempana, se voi tulla ulos aika vauhdilla", joku kysyy onko hevonen hullu, en kuitenkaan ehdi vastata sillä Dragon on jo arvannut että perillä ollaan, ja hirnuu kuin hullu. Punastuen menen autoon ja irrotan Hirviön, kun ramppi avataan niin minulla on todellakin pitelemistä orissa. Dragon hirnuu ja loikkii ympäriinsä, juuri ja juuri saan orin pideltyä, vaikka ruunikkoa tammaa juuri silloin talutellaankin pihassa. Joku tyttö näyttää minulle karsinan johon sujautan orini. Pian Hirviöni rauhoittuu, joten saatan jättää sen karsinaan hyvillä mielin, ja matkata kaapilleni. Niinpä niin, joku supiseekin jo toiselle että "tuo on sen uuden hullun orin omistaja, kai se on yhtä hullu kuin hevosensakin". Huokaisen.
Kaapille päästyäni korjaan hiuksiani, ja jatkan matkaa sohville. Vaivun istumaan yhdell mukavista sohvista ja nappaan yhden uusimmista Hevosmaailmoista käyteeni. Hajamielisesti selailen lehteä ja kuuntelen ihmisten rupattelua. "Kuulitteko jo siitä uudesta hullusta orista ja sen hullusta omistajasta?" kuulen kysymyksen, jotkut ravistelevat päätään silmät pyöreinä, kun minä nostan katseeni lehdestä ja sanon "Ei kai me nyt niin hulluja olla?". Hetkeksi huoneessa tulee hiljaista ja kysymyksen esittejä punastuu hiusrajaan saakka. "Niin siis kun... Vilhelmiina sanoi että Luna oli sanonut että ootte hulluja..." nainen sanoo nolona ja naurahdan, "No, täällä se varmaan on ihan yleistä".
Myöhemmin haen hevoseni harjat ja kävelen hevoseni luo. Joku tallipojista on sitonut hirnuvan orin käytävälle ja äheltää karsinan puhdistuksen kimpussa. Hyvää palvelua. Hymyilen ja alan harjata oria joka säheltää kuin viimeistä päivää. "Hirviö kunnolla!" käsken oria ja kuulen tallipojan naurahtavan, "Hirviö se onkin, varpaatkin tallo jo". "No, oikeestaan se on Risky Dragon, tai Dragon, mut kun on näin sählä otus niin Hirviö sopii paremmin" vastaan pojalle, joka sanoo vain että "Jaa", ja jatkaa sitten karsinan kimpussa. No, empä minäkään iloinen olisi jos muiden hevosten karsinoita jouduisin puhdistamaan. Saatuani hevosen harjattua puhdistan harjat ja vaihdan ne satulaan sekä suitsiin. Kun alan satuloida kaikki menee hyvin, kunnes alan laittamaan satulavyötä kiinni. Alkaa sellainen meteli että puoli tallia tuijottaa minua ja oriani, saan punastella nolona sekä rauhoitella Dragonia. Kun saan satulavyön kiinni, on esitys ohi.
Suitset Hirviölle sain ilman ongelmia, ja nyt suuntaamme kentälle sillä haluamme olla rauhassa ja maneesissa kuhisee kuin muurahaiskeossa. Hyppään selkään heti tallin ulkopuolella, jolloin Dragon rauhoittuu kuin taikaiskusta. Ratsastan kentän luo ja avaan portin. Tänään ratsastaisin vain kevyesti. Kappas, kentällä onkin pieniä esteitä valmiina, no, voinhan minä ne hypätä, sillä olihan meillä estekamat & Hirviö on ihana hypätessä.
Lämmittely sujuu hyvin, ilman ongelmia, sillä orini on jo huomannut esteet ja on siksi hyvin innoissaan. Dragon tietää että jos se temppuilee niin hyppäämään ei pääse. Aluksi otamme ravissa pienen 50 senttisen ristikon, sitten nostan laukan ja hyppään neljä muuta 80-110 senttistä estettä "ratana". Tämän jälkeen pyydän tarhoilta päin tulevaa poikaa nostamaan kaikki esteet 120 snettiin, ja poika suostuu. Pian esteet ovatkin 120 sentissä, poika jää seurailemaan hyppäämistäni. Hirviöni pitää yleisöstä, joten se tottelee kuin ajatus. Minun ei käytännössä tarvitse kuin ohjata ja mukautua hevosen liikkeisiin, sillä Dragon löytää hyvin ponnistus paikat ja hypää hyvällä tekniikallaan yli. Muutaman kierroksen jälkeen taputan Hirviötä ja alan jäähdytellä.
Jäähdyttelyn jälkeen siirrymme takaisin talliin ja laittelen Dragonin pois, nyt ori on jo rauhallisempi. Vaikkei Dragon hikinen ole niin heitän niskaan musta kultaisen fleece loimen, sillä luultavasti ori pääsisi pihaan aivan pian. Tämän jälkeen lähden tallilta oikein hyvillä mielin.
|
|
|
Post by Isabella on Feb 28, 2013 14:37:13 GMT -5
Tänään olisi taas tulossa yksi uusi asukas Luxeen, saa nähdä mitä siitä taas tulee, mietiskelin istuessani tallihuoneessa. Olin määrännyt Eerikin esittelemään tallia, millainen törkykuva meistä saataisiinkaan ilman esittelykierrosta?! Pari asukasta huikkasi minut pihalle ottamaan uutta hevosta vastaan. Pelästyin todenteolla, kun täysin sekopäältä kuulostava (ja näyttävä) ori talutetaan pihan poikki. Hintelä tyttö sai juuri ja juuri hevosensa pideltyä. Olin jo täysin varma, että se hyppää tarhaan vietävän tamman selkään ennenkuin kukaan ehtii kissaa sanoa. Veraksi kutsuttu tyttö kävi viemässä hevosen karsinaansa ja pakenin heti käytävällä juoruavien petolintujen keskelle. - Hei nyt sitten Isabella! Onko sulla päässä jotain vikaa vai miksi ihmeessä sä oot ottanut tollasen hullun hevosen tänne? Vilhelmiina kysyi pää kenossa typerä ilme naamallaan. - Pitäähän näiden tonnikonien nyt vähän vajakkeja olla ja näytti tyttö sitä ihan hyvin pitelevän, vastasin naurahtaen. - ÖÖH, se voi olla vaarallinen? Hei haloo! Serkkutyttöni tuntui jo hieman raivostuvan. - Painuppas nyt pentu hinkkaamaan sitä ponias, huudahdin lähtiessäni. Matkalla tallihuoneeseen huomaan taas sen uuden asukkaan. Juhana oli ilmeisesti ehtinyt ottaa sen jo hoidettavakseen. Poika tuntui olevan heti kaikkien uusien ihmisten kimpussa. Juuri kun olin astumassa palatsiini, kuuluu jostain ihan järjetön meteli. Käännyin kannoillani ja olin ihan varma, että joku tappaa sikaa. Silmäni suuntautuivat toiseen päähän käytävään ja siellä se sama hevonen oli edelleen. Pudistelin päätäni naureskellen. Oli siinäkin ori, kun ei edes mahaan saa koskea. ------------------------- Tosi kiva tarina, pituudesta ja muiden henkilöiden käytöstä plussaa! Ehdottomasti kolmen tähden arvoinen. Lisäilen näitä tähän aloitusviestiin sekä tuonne De Luxen sivuille.
|
|
vera
New Member
|
Post by vera on Mar 6, 2013 13:06:05 GMT -5
Kurvaan jälleen kerran De Luxen pihaan ja kauhukseni näen kuinka rakas Dragonini riehuu kuin hullu tallipihassa, yksi tallipojista narun päässä. Orini hyppii kahdella jalalla ja juoksee ristiin rastiin pojan pidellessä riimunnarua ja raahautuessa perässä. En voi muutakuin sanoa "RAUHASSA!", jolloin Hirviö vilkaisee järkyttyneesti minuun, kuin ihmetellekseen uskaltaako joku vastustaa sen mahtia. Tämän lyhyen vilkaisun aikana ehtii tallipoika saada oriini jonkin moisen kontaktin, ja kietaisee riimunnarun turvan ympäri. "Sinunko Dragon on?" poika kysyy, jolloin myönnän sen olevan. "Voit laittaa sen suoraan käytävälle" huikkaan pojalle kun tämä taluttaa orini talliin. Maleksin kaksikon perässä ja olen pian harjaamassa oriani käytävällä.
Taas mahanharjauksen aikana kiljutaan ja ollaan muka niin kauhian järkyttyneitä. Harjaamisen jälkeen ori saa odottaa hetken käytävällä, sillä haen A5 kokoisen tarralapun johon kirjoitan näin: "Dragon & Vera ovat 26-27.03.2013 poissa. Olemme kilpailemassa Oak Hill Event Parkissa esteillä. HUOM! Dragon & sen varusteet puhdistettava perusteellisesti 25.03 ja viimeistely vielä 26:nen aamuna. Päälle kuljetus varusteet & fleeceloimi!" Tämän lapun kiinnitän karsinan oveen jotta se huomattaisiin, lisäksi olen ilmoittanut asiasta Isabellalle. Mitähän ori mahtaa kisoissa keksiä... No, se on sen ajan murhe! Nyt kuitenkin orini saa varusteet päälleen. Laitan Hirviölleni estesatulan vatsapanssarilla varustetulla satulavyöllä, alle sinisen estehuovan, suitsiksi meksikot & jalkoihin takajalan suojat sekä jännesuojat.
Varustamisesta on selvitty, vaikka erimielisyyksiä hieman tulikin. Alunperin meidän piti lähteä maastoradalle, mutta ilma on sen verran kylmä että päätämme pysytellä maneesin puolella. Talutan orini maneesiin ja kipuan selkään jolloin orin olemus muuttuu täydelliseksi unelmahevoseksi. Lämmitellessäni joku muu lopettelee juuri hyppäämistä, kuulen hänen pyytävän tallipoikaa purkamaan esteet, joten huikkaan "älä suotta vielä, me hypätään kohta, mutta voisikos ne nostaa aluksi 140 senttiin? Niin, ja yksi muuri lisää ois kiva!", kuulen "okei" vastauksen ja keskityn taas tyytyväisenä ratsastukseeni.
Olen lämmitellyt orini ja juuri kun lähdemme laukkaamaan esteitä kohti kuuluu ulkoa järkyttävä räsähdys. Dragon hyppää pystyyn, ja minä melkein lennän satulasta. Pian ori laskeutuu ja lähtee villiä laukkaa, samalla kiljuen, eteenpäin. Voisi luulla että sitä kidutettaisiin. Jotkut katsovat meitä kummastuneina. Onnistun pysymään satulassa jotenkuten, ja kun orini rauhoittuu niin pääsemme hyppäämään. Hyppään aluksi pari pystyä, ja sitten koko 7 esteen radan. Kun olen hypännyt pari kertaa kaikki esteet niin pyydän tallipoikaa korottamaan esteet 160 senttiin.
Kun esteet on nostettu niin suuntaan suoraan radalle. Aloitan pystyltä joka menee varsin hyvin, seuraavana räikeä okseri jolle ori vain tuhahtaa ennen yli loikkausta. Kaksois esteelle tulemme vähän huonosti joten toisen esteen ponnistus menee vähän liian lähelle estettä, yli kuitenkin selvitään vaurioitta. Seuraavat kaksi estettä muuri ja pysty sujuvat kuin vetta vain. Portinkin yli ori ponnaisee hyvin, "vesieste" Hirviötä vähän jännittää, mutta yli mennään kumminkin. Taputan Dragonia radan jälkeen ja alan ratsastaa tasaisella. Tallipoika alkaa purkaa esteitä jäljiltämme, ihanaa kun ei itse tarvitse!
Ei aikaakaan kun jo olen jäähdytellyt. Kun saavumme takaisin talliin niin on kulunut melkein puolitoista tuntia lähdöstämme, oho kun aika hujahtaakin nopeasti! Otan Dragonilta varusteet ja harjaan orin siistiksi, sitten laitan loimen orilleni ja pyydän että se otetaan noin tunnin kuluttua pois. Menen itse käymään kaapillani, haen mukana kulkevat tavarani ja lähden poispäin tallilta kauheassa myrskyssä.
|
|