Ray
Full Member
|
Post by Ray on Mar 9, 2013 16:27:22 GMT -5
"Näinhän se menee", totesin nauraen Rinan puheille."Jokos me kuitenkin jatkettaisi matkaa jos neidille sopii? Täällä on kylmä", sanoin virnistäen. "Vai jäädäänkö tähän nukkumaan", sanoin ja rojahdin alas laskien pääni Samin lämpimän takamuksen päälle. "Tässähän vois ihan oikeesti ottaa torkut", nauroin maatessani selälläni hevosen selässä. Sam puuskahti raskaasti ääneen. Ihmiset.
|
|
|
Post by Jimirina on Mar 9, 2013 16:48:34 GMT -5
"No mennään vaan, kun sulla on kylmä.." sanoin, ja kampesin itseni ylös. "Meenkö mä vaikka nyt edessä?"
|
|
Ray
Full Member
|
Post by Ray on Mar 9, 2013 16:52:34 GMT -5
"Mulla nyt on aina kylmä", mumisin itsekseni. "Jes, mene sä vaan edeltä. Naiset ensin vai miten se meni." Ohjasin Samin Maryn perään lähtien seuraamaan toista ratsukkoa.
|
|
|
Post by Jimirina on Mar 9, 2013 17:07:29 GMT -5
"No jos mentäis joku rauhallinen kevytravipätkä, ni tulis lämpimämpi?" kysyin ja käännyin satulassa.
|
|
Ray
Full Member
|
Post by Ray on Mar 9, 2013 17:24:52 GMT -5
"Sopii paremmin kuin hyvin. Joku vois opetella pukeutumaan paremmin pakkasella", virnistin. Eihän kylmääkään ollut talveen tottuneelle paljon, vajaat kymmenen astetta. Pyysin Samin raviin ja ori suorastaan lennähti vauhtiin niin, että ensimmäisillä metreillä jouduin pidättämään sitä jottemme törmäisi edellä kulkevan Maryn takamukseen.
|
|
|
Post by Jimirina on Mar 9, 2013 17:29:19 GMT -5
Käskin Maryn raviin, ja se lähti innokkaana laukkaamaan. Sain sen kuitenkin muutaman askeleen päästä jo raviin, ja kevennettyäni hetken tammakin pysyi rauhallisena. Mary ravasi reippaasti, ja jouduin keventämään aika tiuhaan tahtiin. Tuuli takaapäin, ja jouduin puhaltamaan naamalle tulleet hiukset pois silmiltäni -tuloksetta.
|
|
Ray
Full Member
|
Post by Ray on Mar 10, 2013 6:10:31 GMT -5
Sam viskeli päätään innokkaana. Se halusi juosta - ja lujaa. Ori nöyrtyi kuitenkin avuilleni tuhahtaen. Taputin kevyesti ruunikkoa kaulalle.
|
|
|
Post by Jimirina on Mar 10, 2013 6:28:13 GMT -5
Luovutin keventämisen suhteen ja istuin alas harjoitusraviin. Maryn ravissa oli pomppuisuudesta ja ponimaisuudesta huolimatta helppo istua, kunhan siihen tottui. Vilkaisin nopeasti taakseni, ja sitten taas menosuuntaan. "Woou..." hidastin käyntiin äkkiä kun mutkan takaa ilmestyi traktori lumiketjut kilisten ja perässä kulkeva puukuoma kolisten.
|
|
Ray
Full Member
|
Post by Ray on Mar 10, 2013 7:32:56 GMT -5
Hidastin myöskin käyntiin ja ohjasin Samin tien reunaan pysäyttäen siihen. Traktori lähestyi hevosia hidastelematta, ja tunsin ratsun allani jännittyvän. Kun "hirviöauto" suhahti ohitsemme sai sen aiheuttama meteli Samin nousemaan puolittain pystyyn. Taputin oria kaulalle rauhoittavasti. "Mulla menee kyllä hermo kun tuollaisia kuskeja on liikenteessä. Olis voinut edes vähän hidastaa."
|
|
|
Post by Jimirina on Mar 10, 2013 8:01:03 GMT -5
"Jep, ja toi kuormaki oli pudota kyydistä..." sanoin, ja jatkoin käynnissä eteenpäin. Mary muljautteli silmiään ja vilkuili epävarmasti ympärilleen.
|
|
Ray
Full Member
|
Post by Ray on Mar 10, 2013 8:29:42 GMT -5
Sam rauhoittui melko pian, mutta pidin ohjia silti paremmin tuntumalla jottei se säikkyisi muuta liikennettä. Rinan tamma liikahteli vielä vähän hermostuneesti, mutta Samin tyyneys rauhoitti sitäkin hieman.
|
|
|
Post by Jimirina on Mar 10, 2013 10:28:04 GMT -5
Kun Marykin viimein rauhoittui kävelemään normaalisti, käännähdin hieman satulassa. "Eiks sun vanhemmat omistanu laukkatilan?" kysyin. Ray näytti nimittäin etäisesti tutulta, aivan kuin olisin nähnyt hänet kun vierailin isäni kanssa eräällä laukkahevostilalla Englannissa. Siitä oli tosin jo viisi vuotta aikaa, mutta silti.. Isäni harrasti innokkaasti laukkahevosia, ja minä olinkin treenannut hänen hevosiansa selästä käsin. Radalle minua ei kuitenkaan päästetty, isäni hevosilla oli nimittäin taipumus kuummua ja riehaantua radalla hieman liikaa muiden hevosten kanssa. Kait isäni pelkäsi että putoaisin ja jäisin takaa tulevien alle. Kyllähän me kotona juoksimme kilpaa, minä yhdellä hevosella, ja paras kaverini/virallinen jockey toisella.
|
|
Ray
Full Member
|
Post by Ray on Mar 10, 2013 11:02:36 GMT -5
"Häh..?" havahduin ajatuksistani. "Joo, kyllähän niillä sellainen projekti on", sanoin. "Deepfield Thoroughbreds, isä ei kyllä mikään hevosihminen ole, se huolehtii vaan että rahaa tulee ja hevoset juoksee. Työntekijät, äiti ja mun veljet hoitaa sen likasemman puolen. Niin ja mä tietenkin sillon kun osun paikalle", selitin hymyillen. "Isällä on toinen bisnes jota se pyörittää siinä sivussa."
|
|
|
Post by Jimirina on Mar 10, 2013 11:11:03 GMT -5
Katseeni kirkastui. "Ai niin se! Niin siis sen takia mä kysyin vaan, kun joskus viis vuotta sitte käytiin metsästää sieltä tammavarsaa, kun iskä harrasti sillon noita laukkakoneja. Näytät vaan etäisesti tutulta, mähän näin jonkun jätkän harjaamassa ilmeisesti tiineenä olevaa tammaa. Ei mitään takeita et se ois ollu sä, mutta jotenki näytät vaa samalta. Mut siis me ostettiin sellanen pikkasen ruipelo tummanruunikko tamma, nimi oli Deep Sleep." kertoilin, ja muistin sen hetken. Kymmenenkuukautinen tummanruunikko varsa oli ainakin kymmenen senttiä muita pienempi, ja jäi painileikeissä alakynteen, mutta isäni näki siinä jotain. Eihän se sitten radoilla hirvittävän hyvin pärjännyt, ja jalkavamma poisti loputkin laukkaurahaaveet, mutta minä koulutin siitä sitten ratsuhevosen. Tiedä sitten missä se seilailee nykyään.
|
|
Ray
Full Member
|
Post by Ray on Mar 10, 2013 11:33:12 GMT -5
Kurtistin kulmiani ja yritin muistella. "Meillä kävi kyllä aika paljon varsojen ostajia", mietin. "Mut sen varsan mä kyllä muistan." Muistelin sitä kesää. Olin ollut täysi kakara, neljätoistakesäinen, mutta jotenkin mieleeni tuli silti kuva sen varsan ostajista.
"Mä en nyt ole ihan varma muistanko mä oikein, mut mä luulen muistavani. Mä kyllä muistan kun Sleep lähti, olin sillon tosi pahalla päällä niinkuin aina kun jotain varsaa oltiin myymässä", nauroin ääneen. "Olin niin kova kiintymään jokaiseen niistä, isä oli aina pahana kun mä vehtasin niitten elukoitten kanssa kun ne oli sille vaan yks tapa lisää saada rahaa ja mainetta, eikä se olis halunnut että mä pehmitän niitten luonnetta tai jotain."
|
|